HISTORIA...det var ett ämne som jag minns att jag hade mycket svårt att förstå meningen med när jag gick på högstadiet.(Det var ett tag sedan, närmare bestämt 42 år sedan...hugaligen!)
Kanske, om jag fått arbeta med bilden som utgångspunkt som de fått göra på Bredängsskolan,
(jag har nu letat en lång stund och hittar inte tillbaka till länken till "Bredängsskolan"... Kanske någon kan hjälpa mig???)...att jag hade kunnat leva mig in i olika historiska händelseförlopp.
I olika bilder från tiden för andravärldskriget har elever på gymnasienivå lagt in ett foto av sig själva, gjort ett digitalt fotomontage. Eleverna har fått välja någon bild som de intuitivt fastnat för och sedan också fått beskriva i text vad de tror bilden skildrar.Jag tror på det där med intuition, att man i det här fallet, som jag förstår det, först fått närma sig ett område med känslan som första ingångspunkt, inte utifrån "ordet". Bilden får "föda" en ny bild.Sedan är man kanske mer redo att klargöra sina tankar och reaktioner i text eller muntlig framställning. (När jag tänker på saken så har det ofta varit så i mitt liv att jag utgått från bilden, t.ex. när jag skulle välja böcker i min ungdom så valde jag ofta utifrån omslaget.)
Länken där beskrivningen av Bredängskolans arbete fanns, tyckte jag var en enkel och konkret beskrivning av ett lektionsupplägg..med bildexempel.., inte minst viktigt!
Multimediabyråns blogg har jag öppnat många gånger nu och har varje gång fastnat någonstans.Många timmar blir det! Deras tydliga upplägg med många länkar gjorde att jag gärna och någotsånär enkelt kunde leta mig fram i skogen av information. Där fann jag bl.a. tips om kurser i hur man bl.a.kan bearbeta bilder,( i en underlänk hittade jag bl.a. hur man kan analysera media),trekvarten med 45-minutersövningar, arkiv med bilder,ljudeffekter mm. Under länken tema fanns en underlänk om ungas mediekonsumtion... "varje minut läggs 20 timmar film ut på Youtube".
"Skolväskan" verkar också vara väldigt användbar t.ex. hur man kan hitta fria bilder på webben.Jag ska definitivt använda mig av ovanstående bloggar i min framtida undervisning!
AVGRÄNSNING var ordet! Man måste ju ha läst på länge och mycket för att kunna handleda sina elever.Tydliga länkar, gärna i form av ikoner gör det så mycket lättare att hitta det man söker.Tid är det inte gott om i skolan idag! Trots allt var det väldigt roligt att leta sig fram bland bloggarna nu när vi har tid till det genom lärarlyftet!
http://www.multimedia.skolverket.se/ http://skolvaskan.pedagogbloggar.se/
Visst känns det som man har för lite kunskap i vissa områden för att kunn handleda elever. Men jag tycker att eleverna vågar prova mycket mer än vi och lär sig därför mycket snabbare. Där om någonstans, finns det många olika verktyg att ta tillvara, elevernas kunskap, på eftersom de besitter andra kunskaper än vi.
SvaraRadera